Helsingin Konservatorion verkkokirjasto

Musiikin todellisuudet : säveltaiteen ensyklopedia : kirjoituksia vuosilta 1980-2003
Muistilista on tyhjä
Vis
Tekijä
  • Tarasti, Eero, kirjoittaja.
Julkaisun nimeke
  • Musiikin todellisuudet : säveltaiteen ensyklopedia : kirjoituksia vuosilta 1980-2003
Muut nimekkeet
Julkaisutiedot
Ulkoasutiedot
Sisältö
  • Esipuhe -- Arvostelu : arvostelun teoriaa -- Barokki : barokin aspekteja eri taiteiden ja filosofian kannalta -- Bel canto : italialaisen laulun tekniikka ja estetiikka -- Belle époque : Ernest Chausson -- Biologia : orgaanisuus musiikissa -- Brasilia : Heitor Villa-Lobos -- Espressivo inexpressif : Prokofjev, eli, 'Kuinka sävel karaistui' -- Etiikka : estetiikasta etiikkaan, eli, Onko musiikilla moraalia? -- Femme fatale : Saint-Saënsin Samson et Dalila -- Filosofi : Nietzsche säveltäjänä -- Fuuga : fuugan vuosisadat -- Gender : merkin emansipaatio musiikissa -- Historia : musiikin historian rationaalisuudesta -- Impressionismi : Claude Debussy ja impressionismi -- Improvisointi : improvisaation merkkikieli -- Infantilismi : lapset musiikissa -- Juutalaisuus : juutalaisten musiikista -- Keho : Chopin, keho ja transsendenssi -- Laulu : Gabriel Faurén Après un rêve -- Maneerit : Bohuslav Martinů -- Melankolia : pohjoinen melankolia -- Meri : meren metaforat musiikissa ja maalaustaiteessa -- Merkki : musiikki taiteellisena merkkijärjestelmänä -- Metamorfoosit : Igor Stravinskyn elämä -- Minä : Brahms ja lyyrinen minä -- Mozart : Così fan tutte -- Nautinto : musiikki - nautintoa vai syvähenkisyyttä? -- Pariisi : arvoituksellinen Uuno Klami -- Pelimannit : pelamannimusiikin taiteellisuudesta -- Pohjoinen/etelä : Kypron prinsessasta Heiniön Hermekseen -- Renessanssi : renessanssin musiikista -- Sibelius : sinfonian narratiivisuus -- Slaavilainen sielu : Tšaikovski -- Sota : rummuniskuja, fanfaareja, eksentrisiä kenraaleja - sota ja sotilaat musiikissa -- Synestesiat : musiikin synestesiat -- Universaalisuus : hajamietteitä universaalisuudesta runoudessa ja musiikissa -- Valo : valo musiikissa -- Välimeri. 1 : Albert Roussel ja antiikki -- Välimeri. 2 : Darius Milhaus ja meriterraanisuus ; 'Wien, du allein' : Schönberg, Jugend ja Kandinsky -- Ymmärtäminen : musiikin ymmärtämisestä ja väärinymmärtämisestä -- Ystävyys : Louis Laloy ja Claude Debussy ; Ääni : ääni ja identiteetti -- Termien määritelmiä
Käsittelee aiheita
Muut tekijät ja/tai teokset
ISBN
  • 951-570-561-4
*00007402cam a2200805 i 4500
*00144973
*00520191230161254.0
*008040126t20032003fi ||||  |||| 00||0|fin c
*015  $afx748344$2skl
*020  $a951-570-561-4$qnidottu
*0243 $a9789515705617
*0248 $aA0854337
*035  $a(FI-MELINDA)000297865
*040  $aFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*084  $a78$2ykl
*084  $a78.04$2ykl
*084  $a78.1$2ykl
*084  $aB50$2z
*1001 $aTarasti, Eero,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000060573
*24510$aMusiikin todellisuudet :$bsäveltaiteen ensyklopedia : kirjoituksia vuosilta 1980-2003 /$cEero Tarasti.
*2461 $aSäveltaiteen ensyklopedia
*2461 $aKirjoituksia vuosilta 1980-2003
*264 1$aHelsinki :$bYliopistopaino,$c2003.
*264 4$c©2003
*300  $avi, 357 sivua :$bkuvitettu, nuotteja ;$c25 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*5050 $aEsipuhe -- Arvostelu : arvostelun teoriaa -- Barokki : barokin aspekteja eri taiteiden ja filosofian kannalta -- Bel canto : italialaisen laulun tekniikka ja estetiikka -- Belle époque : Ernest Chausson -- Biologia : orgaanisuus musiikissa -- Brasilia : Heitor Villa-Lobos -- Espressivo inexpressif : Prokofjev, eli, 'Kuinka sävel karaistui' -- Etiikka : estetiikasta etiikkaan, eli, Onko musiikilla moraalia? -- Femme fatale : Saint-Saënsin Samson et Dalila -- Filosofi : Nietzsche säveltäjänä -- Fuuga : fuugan vuosisadat -- Gender : merkin emansipaatio musiikissa -- Historia : musiikin historian rationaalisuudesta -- Impressionismi : Claude Debussy ja impressionismi -- Improvisointi : improvisaation merkkikieli -- Infantilismi : lapset musiikissa -- Juutalaisuus : juutalaisten musiikista -- Keho : Chopin, keho ja transsendenssi -- Laulu : Gabriel Faurén Après un rêve -- Maneerit : Bohuslav Martinů -- Melankolia : pohjoinen melankolia -- Meri : meren metaforat musiikissa ja maalaustaiteessa -- Merkki : musiikki taiteellisena merkkijärjestelmänä -- Metamorfoosit : Igor Stravinskyn elämä -- Minä : Brahms ja lyyrinen minä -- Mozart : Così fan tutte -- Nautinto : musiikki - nautintoa vai syvähenkisyyttä? -- Pariisi : arvoituksellinen Uuno Klami -- Pelimannit : pelamannimusiikin taiteellisuudesta -- Pohjoinen/etelä : Kypron prinsessasta Heiniön Hermekseen -- Renessanssi : renessanssin musiikista -- Sibelius : sinfonian narratiivisuus -- Slaavilainen sielu : Tšaikovski -- Sota : rummuniskuja, fanfaareja, eksentrisiä kenraaleja - sota ja sotilaat musiikissa -- Synestesiat : musiikin synestesiat -- Universaalisuus : hajamietteitä universaalisuudesta runoudessa ja musiikissa -- Valo : valo musiikissa -- Välimeri. 1 : Albert Roussel ja antiikki -- Välimeri. 2 : Darius Milhaus ja meriterraanisuus ; 'Wien, du allein' : Schönberg, Jugend ja Kandinsky -- Ymmärtäminen : musiikin ymmärtämisestä ja väärinymmärtämisestä -- Ystävyys : Louis Laloy ja Claude Debussy ; Ääni : ääni ja identiteetti -- Termien määritelmiä
*650 7$amusiikkisemiotiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10669
*650 7$amusiikinhistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14569
*650 7$amusiikkifilosofia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19358
*650 7$amusiikintutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21685
*7001 $aMantere, Markus,$etoimittaja.
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Mitä on musiikki? Säveltaide on kaikista taiteenlajeista itsenäisin, absoluuttisin. Sanotaan, että se vähiten heijastaa ulkoista todellisuutta. Se on oma todellisuutensa omine lakeineen. Mutta musiikki ei voi toimia yksinään, irrallaan toisista diskursseista – se on monin sitein kytketty ihmisen muihin kokemuksiin, yhteisöön, historiaan, kehoon, genderiin, kieleen, maahan, kansaan, luontoon. Juuri tällaiseen taiteiden- ja tieteidenväliseen maastoon Eero Tarastin kirja upottaa ilmiön musiikki. Hänen teoksensa on kysymyksenasetteluiltaan moderni tai oikeammin postmoderni, mutta käsittelytavaltaan klassinen.

Niteen tunnusTilaEräpäiväKirjastoHylly
1370426344Saatavana Helsingin Konservatorion kirjastoKirjat B50 Tar