Julkaisun nimeke
Julkaisutiedot
Painos
Ulkoasutiedot
Huomautus
Käsittelee aiheita
Aineiston lajityyppi
Muut tekijät ja/tai teokset
*00001782ccm a22004574i 4500
*00147843
*00520210317155922.0
*007qu
*008141017s2014 fi zzz|j||||||||| | fin|
*0242 $a979-0-55011-185-1
*0243 $a9790550111851
*035 $a(FI-MELINDA)007008712
*040 $dFI-NLD
*041 $afin
*042 $afinbd
*084 $a78.611$2ykl
*084 $a78.6107$2z
*24500$aPianon avain.$p1 /$cMeri Louhos, Carlos Juris, Hui-Ying Liu-Tawaststjerna.
*250 $a21. p.
*260 $aHelsinki :$bFennica Gehrman,$c2014$e(Tampere :$fTammerprint)
*300 $a1 soitonopas (79 [2] sivua) ;$c30 cm
*336 $anuottikirjoitus$bntm$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*38201$apiano$0http://urn.fi/urn:nbn:fi:au:seko:00763$n1$s1$2seko
*500 $aUudistettu laitos.
*500 $aLisäpainokset: 20 painos, Grano Oy. 21. painos 2020.
*500 $aMusiikin esityskokoonpano: piano.
*650 7$aohjelmistot $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11291
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*655 7$asoitonoppaat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s979
*7001 $aJuris, Carlos,$etoimittaja.
*7001 $aLiu-Tawaststjerna, Hui-Ying,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000199894
*7001 $aLouhos, Meri,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000199824
*901 $b655$5FENNI$c20201117004304.0
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vihkomme uudistetussa laitoksessa joitakin tehtäviä on kevennetty tai selkiytetty, muuten sisältö on pysynyt ennallaan. Musiikin kuunteleminen on soiton avain. Vihkon alussa on papukaijasivuja, joiden nuotit on tarkoitettu lähinnä opettajalle. Opettaja soittaa mallin, oppilas opettelee sekä matkimalla että korvakuulolta. Kuvat ja värit auttavat musiikin peruskäsitteiden ja nuottikuvat oppimisessa. Musiikkitieto on merkitty keltaisella, ja sama väri helpottaa uuden asian löytämistä myös kappaleista. Oppilaan tehtävät on puolestaan merkitty sinisellä värillä. Yhden soittotunnin aikana ei tarvitse opetella koko sivua, vaan opettajan on huomioitava oppilaansa valmiudet omaksua uutta tietoa. Aikaisemmin opittuihin asioihin on hyvä palata myös jälkeenpäin. Nuotinluku alkaa sorminumeroilla. Sen jälkeen tutustutaan rytmeihin ja lopulta viivastolla oleviin nuotteihin. Rytmiä voi laskea tititoiden tai numeroilla. Vihko on tarkoitettu soittajalle, joka tuntee kirjaimet ja numerot, eikä ole liian lapsellinen varttuneemmallekaan aloittelijalle. Pienimmät oppilaat voivat ensin soittaa jonkin pianoaapisen. Soittaminen koetaan elämyksenä. Vihkon tarkoitus on kehittää kykyä ymmärtää musiikkia. Oppilaan tehtävät aktivoivat keksimään ja improvisoimaan musiikkia, lopussa harjoitellaan jo vapaan säestyksen alkeita. Tavoitteena on, että oppilas ensimmäisistä kappaleista alkaen kokee soittamisen elämyksenä, mikä aktivoi hänen luovuuttaan ja herättää hänessä halun oppia lisää.