Helsingin Konservatorion verkkokirjasto

Musiikki ahdistuksen taitona : filosofinen tutkimus musiikin eksistentiaalis-ontologisesta merkityksestä
Muistilista on tyhjä
Vis
Tekijä
  • Torvinen, Juha.
Julkaisun nimeke
  • Musiikki ahdistuksen taitona : filosofinen tutkimus musiikin eksistentiaalis-ontologisesta merkityksestä
Julkaisutiedot
Ulkoasutiedot
Väitöskirja
  • Väitöskirja : Helsingin yliopisto, 2007.
Sisältö
  • 1. Johdanto -- 2. Elämismaailmasta olemisen totuuteen: fenomenologisen menetelmän luonne ja historiallinen tausta -- 3. Fenomenologia ja musiikintutkimus -- 4. Musiikki ahdistuksen taitona -- 5. Musiikki ja projektiivinen ahdistus: musiikkiteoksen käsitteen eksistentiaalis-ontologinen merkitys -- 6. Musiikki ja kollektiivinen ahdistus: kitaranhajottaminen kulttuurisena emansipaationa -- 7. Musiikki ja (re)presentoitu ahdistus: Erik Bergmanin Colori ed improvvisazioni -- 8. Lopuksi.
Käsittelee henkilöitä ja/tai teoksia
Käsittelee aiheita
Aineiston lajityyppi
Julkaisusarja
  • Acta musicologica fennica, 0587-2448 ; 26.
ISBN
  • 978-951-98479-4-8
ISSN
  • 0587-2448
*00001016cam a22003134i 4500
*00148296
*00520190321144218.0
*008220525s2007\\\\fi\||||  |||| 00||0|fin c
*020  $a978-951-98479-4-8$qpehmeäkantinen
*022  $a0587-2448
*040  $aFI-Helkon$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a78.11$2ykl
*084  $a78.1$2ykl
*084  $aB52$2z
*084  $aB50$2z
*1001 $aTorvinen, Juha.
*24510$aMusiikki ahdistuksen taitona :$bfilosofinen tutkimus musiikin eksistentiaalis-ontologisesta merkityksestä /$cJuha Torvinen.
*264 1$a[Helsinki] :$bSuomen musiikkitieteellinen seura,$c2007.
*300  $axii, 271 sivua :$bkuvitettu, nuotteja
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aActa musicologica fennica,$x0587-2448 ;$v26
*502  $aVäitöskirja : Helsingin yliopisto, 2007.
*5050 $a1. Johdanto -- 2. Elämismaailmasta olemisen totuuteen: fenomenologisen menetelmän luonne ja historiallinen tausta -- 3. Fenomenologia ja musiikintutkimus -- 4. Musiikki ahdistuksen taitona -- 5. Musiikki ja projektiivinen ahdistus: musiikkiteoksen käsitteen eksistentiaalis-ontologinen merkitys -- 6. Musiikki ja kollektiivinen ahdistus: kitaranhajottaminen kulttuurisena emansipaationa -- 7. Musiikki ja (re)presentoitu ahdistus: Erik Bergmanin Colori ed improvvisazioni -- 8. Lopuksi.
*60014$aBergman, Erik.$tColori ed improvvisazioni,$nop72.
*650 7$amusiikkifilosofia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19358
*650 7$amusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1808
*650 7$aahdistus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4621
*650 7$afenomenologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2977
*650 7$amusiikintutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21685
*650 7$aontologia (filosofia)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1055
*650 7$aeksistentialismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9293
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*830 0$aActa musicologica fennica,$x0587-2448 ;$v26.
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Väitöskirja "Musiikki ahdistuksen taitona: filosofinen tutkimus musiikin eksistentiaalis-ontologisesta merkityksestä" pohtii musiikin ja ahdistuksen suhdetta. Musiikkia tarkastellaan erityisesti teknologisoituneelle nykymaailmalle ominaisena ahdistuksen ilmentäjänä ja kanavoijana. Tutkimuksen filosofinen, psykologisesta tulkinnasta eroava lähestymistapa liittää ahdistuksen yleisesti kaaokseen ja merkityksettömyyteen. Näin ollen ahdistus voi ilmetä paitsi yksilön kokemuksena myös esimerkiksi hälynä tai yhteisöllisenä sekasortona ja väkivaltana. Tutkimuksen teoreettinen tausta on fenomenologisessa filosofiassa ja kulttuuriteoreettisessa ajattelussa. Keskeinen lähtökohta on Martin Heideggerin tulkinta ahdistuksesta ihmisen olemassaolon perusolotilana. Ahdistuksen ja musiikin välisten yhteyksien tarkastelussa käytetään Heideggerin virittyneisyyden ja teknologian käsitteiden lisäksi muun muassa René Girardin ja Jacques Attalin näkemyksiä uhraamisen ja väkivallan yhteisöllisestä merkityksestä. Teoreettisen tarkastelun ohella musiikin ja ahdistuksen suhdetta analysoidaan kolmen konkreettisen ilmiön kautta. Yhteisöllisen näkökulman tarjoaa rock-musiikissa tavallinen kitaranhajottaminen, joka tulkitaan kollektiivisen ahdistuksen kanavoinniksi. Erik Bergmanin Colori ed improvvisazioni -orkesteriteos (1973) puolestaan hahmottaa ahdistuksen mekanismeja musiikillisen tekstin tasolla. Kolmas analyysi tarkastelee musiikin ja ahdistuksen yhteyksiä musiikkiteoksen käsitettä koskevan ajankohtaisen tieteellisen keskustelun kontekstissa. Näiden lisäksi tutkimuksessa hahmotellaan fenomenologisen ja erityisesti heideggerilaisen musiikintutkimuksen perusteita sekä niiden suhdetta muun muassa musiikkianalyysiin ja kulttuuriseen musiikintutkimukseen. Kirjassa esitetään, että musiikki voidaan ymmärtää ahdistuksen taitona kahdessa merkityksessä: se on sekä ahdistukselle kuuluva taito ilmetä kulttuurissa että ihmiselle kuuluva taito käsitellä eksistentiaalis-ontologista ahdistusta.

Niteen tunnusTilaEräpäiväKirjastoHylly
1587019255Saatavana Helsingin Konservatorion kirjastoKirjat B52 Tor