Helsingin Konservatorion verkkokirjasto

Sinfoniaanisin terveisin : kirjekurssi klassisen musiikin maailmaan
Muistilista on tyhjä
Vis
Tekijä
  • Lindgren, Minna, kirjoittaja.
Julkaisun nimeke
  • Sinfoniaanisin terveisin : kirjekurssi klassisen musiikin maailmaan
Muut nimekkeet
Julkaisutiedot
Ulkoasutiedot
Sisältö
  • 1. Keski-ikäisen suomalaismiehen tietämättömyydestä ;" Mikä olikaan kysymyksesi?" ; 2. Sävellysten oudoista nimistä ; "Älä piittaa nippelitiedosta" ; 3. Bassolinjoista ja barokista ; "Barokki on tietenkin kovin laaja käsite" ; 4. Musiikin kuuntelemisen motiiveista ; "Pelkkä uteliaisuuskin on riittävä lähtökohta" ; 5. Bob Dylanista ja Cecilia Bartolista ; "Klassinen musiikki on perinteisiin vahvasti sidottua" ; 6. Lapsuuden kokemuksista ja musiikkikasvatuksesta ; "Oppimisen ilon voi tappaa monella tavalla" ; 7. Vanhemmista ja vastuuttomuudesta ; "Ei ole olemassa epämusikaalisia ihmisiä" : 8. Älyllisyydestä ja kulttuurivaihdosta ; "Ensikosketus lienee useimmiten tunnekuohuinen elämys" ; 9. Vapaudesta ja rytmistä ; "Minusta luovuutta yli-ihannoidaan ; 10. Nautinnollisista aistimuksista ja svengistä ; "Tästä pääsemmekin Sibeliuksen viulukonserttoon ; 11. Taituruudesta ja mahtipontisuudesta ; "Kansanmusiikkikin on varsin universaalia" ; 12. Sibelius-hemmosta ja vielä universaalisuudesta ; "Tässä on nimittäin mies, jonka itsekritiikki ei pettänyt" ; 13. Kansanlauluista ja kansainlauluista ; "Klassinen musiikki on ennen kaikkea elävää musiikkia" ; 14. Hiljaisuudesta ja kansallistunteesta ; "Hän liikuttaa sinussa jotain" ; 15. Taiteen aihealueista ja tulkinnoista ; "Toinen asia in sitten se, mitä taiteilija on tarkoittanut ; 16. Viulunsoiton konventioista ja vielä tulkinnoista ; "Ongelmahan on se, että musiikissa ei ole sanoja" ; 17. Sanallistamisesta ja oikeamielisyydestä ; "Voitte pukeutua konserttiin niin kuin haluatte" ; 18. Konserttikokemuksesta ja ikäjakaumasta ; "Suomessa on julkisin varoin tuettu taide-elämä" ; 19. Kapinamielisistä käyrätorvisteista ja mangusteista ; "Mikä tahansa loogisesti perusteltu analyysi on oikea" ; 20. Orkesterin hierarkioista ja taas kerran älyllisyydestä ; "Klassinen musiikki on laji, joka vaatii keskittymiskykyä ;
  • 21. Älyn ja tunteen mysteeristä sekä kamarimusiikista ; "Tomppeli ja outo ihminen ovat kaksi aivan eri asiaa ; 22. Instrumenttien vaikeudesta ja vireestä ; "Aina ei tarvitse kokea jotain ekstreemiä" ; 23. Ymmärtämisestä ja kapellimestarin poissaolosta ; "Ehkä vielä yhden ohjeen annan sinulle" ; 24. Kaikesta opitusta ja Neil Youngista.
Käsittelee henkilöitä ja/tai teoksia
Käsittelee aiheita
Aineiston lajityyppi
Muut tekijät ja/tai teokset
ISBN
  • 978-951-851-532-9
*00003971cam a2200577 i 4500
*00141723
*00520170918143737.0
*008131121t20142014fi\\\\\  \\\\ 00|\i|fin c
*020  $a978-951-851-532-9$qnidottu
*035  $aFCC006513003
*035  $a456903
*035  $a(conv)456903
*040  $aFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*084  $a78$2ykl
*084  $a78.04$2ykl
*084  $a78.11$2ykl
*084  $aB11$2z
*1001 $aLindgren, Minna,$ekirjoittaja.
*24510$aSinfoniaanisin terveisin :$bkirjekurssi klassisen musiikin maailmaan /$cMinna Lindgren & Olli Löytty.
*2461 $aKirjekurssi klassisen musiikin maailmaan
*264 1$aHelsinki :$bKustannusosakeyhtiö Teos,$c2014.
*264 4$c©2014
*300  $a272 sivua ;$c20 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*5050 $a1. Keski-ikäisen suomalaismiehen tietämättömyydestä ;" Mikä olikaan kysymyksesi?" ; 2. Sävellysten oudoista nimistä ; "Älä piittaa nippelitiedosta" ; 3. Bassolinjoista ja barokista ; "Barokki on tietenkin kovin laaja käsite" ; 4. Musiikin kuuntelemisen motiiveista ; "Pelkkä uteliaisuuskin on riittävä lähtökohta" ; 5. Bob Dylanista ja Cecilia Bartolista ; "Klassinen musiikki on perinteisiin vahvasti sidottua" ; 6. Lapsuuden kokemuksista ja musiikkikasvatuksesta ; "Oppimisen ilon voi tappaa monella tavalla" ; 7. Vanhemmista ja vastuuttomuudesta ; "Ei ole olemassa epämusikaalisia ihmisiä" : 8. Älyllisyydestä ja kulttuurivaihdosta ; "Ensikosketus lienee useimmiten tunnekuohuinen elämys" ; 9. Vapaudesta ja rytmistä ; "Minusta luovuutta yli-ihannoidaan ; 10. Nautinnollisista aistimuksista ja svengistä ; "Tästä pääsemmekin Sibeliuksen viulukonserttoon ; 11. Taituruudesta ja mahtipontisuudesta ; "Kansanmusiikkikin on varsin universaalia" ; 12. Sibelius-hemmosta ja vielä universaalisuudesta ; "Tässä on nimittäin mies, jonka itsekritiikki ei pettänyt" ; 13. Kansanlauluista ja kansainlauluista ; "Klassinen musiikki on ennen kaikkea elävää musiikkia" ; 14. Hiljaisuudesta ja kansallistunteesta ; "Hän liikuttaa sinussa jotain" ; 15. Taiteen aihealueista ja tulkinnoista ; "Toinen asia in sitten se, mitä taiteilija on tarkoittanut ; 16. Viulunsoiton konventioista ja vielä tulkinnoista ; "Ongelmahan on se, että musiikissa ei ole sanoja" ; 17. Sanallistamisesta ja oikeamielisyydestä ; "Voitte pukeutua konserttiin niin kuin haluatte" ; 18. Konserttikokemuksesta ja ikäjakaumasta ; "Suomessa on julkisin varoin tuettu taide-elämä" ; 19. Kapinamielisistä käyrätorvisteista ja mangusteista ; "Mikä tahansa loogisesti perusteltu analyysi on oikea" ; 20. Orkesterin hierarkioista ja taas kerran älyllisyydestä ; "Klassinen musiikki on laji, joka vaatii keskittymiskykyä ;
*5050 $a21. Älyn ja tunteen mysteeristä sekä kamarimusiikista ; "Tomppeli ja outo ihminen ovat kaksi aivan eri asiaa ; 22. Instrumenttien vaikeudesta ja vireestä ; "Aina ei tarvitse kokea jotain ekstreemiä" ; 23. Ymmärtämisestä ja kapellimestarin poissaolosta ; "Ehkä vielä yhden ohjeen annan sinulle" ; 24. Kaikesta opitusta ja Neil Youngista.
*60014$aLindgren, Minna.
*60014$aLöytty, Olli.
*650 7$amusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1808
*655 7$akirjeet$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s897
*7001 $aLöytty, Olli,$ekirjoittaja.
*979  $a456903
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Sinfoniaanisin terveisin koostuu Olli Löytyn ja Minna Lindgrenin autenttisesta kirjeenvaihdosta, joka käynnistyi, kun Löytty huomasi - hyvinkin keski-ikäisesti - kyllästyneensä rockiin. Hän ei kuitenkaan halunnut tyystin luopua musiikista. Hän ei vain tiennyt, miten kuuntelutottumusten laajentaminen piti toteuttaa. Klassinen musiikki oli hänelle vierasta, ehkä vähän pelottavaakin. Mutta uteliaisuutta riitti. Niinpä hän päätti kirjoittaa kirjeen ammattilaiselle, Lindgrenille, kysyäkseen neuvoa.Kirja ei ole perinteinen "klassisen musiikin historia aloittelijoille". Pikemminkin se on kehityskertomus, jota kuka tahansa asiasta kiinnostunut saattaa seurata - olipa hänellä harrastuneisuutta entuudestaan tai ei. Riemukkaalla tyylillään Lindgren saattelee oppilastaan syvemmälle taidemusiikin saloihin, aina elävään konserttiin asti! Kirjaan on koottu myös kosolti yleistä tietoa, josta voi olla hyötyä harrastajalle, mutta ennen kaikkea se on iloinen johdatus joskus vaikeanakin pidetyn musiikin nautintoihin. Ikään, perhetaustaan, sukupuoleen tai mihinkään muuhunkaan sivuseikkaan katsomatta.

Niteen tunnusTilaEräpäiväKirjastoHylly
1303111414Saatavana Helsingin Konservatorion kirjastoKirjat B11 Lin