Helsingin Konservatorion verkkokirjasto

Laulajan sprezzatura : fenomenologinen tutkimus italialaisen varhaisbarokin musiikin laulaen puhumisesta
Muistilista on tyhjä
Vis
Tekijä
  • Järviö, Päivi.
Julkaisun nimeke
  • Laulajan sprezzatura : fenomenologinen tutkimus italialaisen varhaisbarokin musiikin laulaen puhumisesta
Julkaisutiedot
Ulkoasutiedot
Väitöskirja
  • Väitöskirja : Sibelius-Akatemia, 2011.
Sisältö
  • I. Laulajan kokemuksen jäljillä. 1. Tutkimuksen kokonaisuus -- 2. Laulavan kehon fenomenologia ja barokkimusiikin laulaen puhuminen -- 3. Tiellä kokemukseen: menetelmällisiä ratkaisuja. II. Kolme tulokulmaa italialaiseen varhaisbarokin laulumusiikkiin. 4. Laulajan musiikinhistoriaa ja -teoriaa -- 5. Laulajan esittämiskäytäntöä: esittäjä kirjoitetun ja kirjoittamattoman rajalla -- 6. Puhuminen ja laulaen puhuminen. III. Kuuntelen, puhun ja laulan: laulajan kehollistunut sprezzaturan kokemus. 7. Kuuntelen laulamista -- 8. Työstän musiikkia puhuen -- 9. Elävä puhumiseni muuttuu laulamiseksi. IV. Lopuksi. 10. Päätelmiä -- 11. Ymmärrettävyydestä, luettavuudesta ja luotettavuudesta -- 12. Aloitelmia.
Käsittelee henkilöitä ja/tai teoksia
Käsittelee ajanjaksoja
Käsittelee aiheita
Käsittelee paikkoja
Aineiston lajityyppi
Julkaisusarja
  • Acta musicologica fennica, 0587-2448 ; 29.
ISBN
  • 978-951-98479-7-9
ISSN
  • 0587-2448
*00001016cam a22003134i 4500
*00148293
*00520190321144218.0
*008220524s2011\\\\fi\||||  |||| 00||0|fin c
*020  $a978-951-98479-7-9$qpehmeäkantinen
*022  $a0587-2448
*040  $aFI-Helkon$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a78.1$2ykl
*084  $a78.32$2ykl
*084  $a78.3$2z
*1001 $aJärviö, Päivi.
*24510$aLaulajan sprezzatura :$bfenomenologinen tutkimus italialaisen varhaisbarokin musiikin laulaen puhumisesta /$cPäivi Järviö.
*264 1$a[Helsinki] :$bSuomen musiikkitieteellinen seura,$c2011.
*300  $a359 sivua :$bnuotteja
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aActa musicologica fennica,$x0587-2448 ;$v29
*502  $aVäitöskirja : Sibelius-Akatemia, 2011.
*5050 $aI. Laulajan kokemuksen jäljillä. 1. Tutkimuksen kokonaisuus -- 2. Laulavan kehon fenomenologia ja barokkimusiikin laulaen puhuminen -- 3. Tiellä kokemukseen: menetelmällisiä ratkaisuja. II. Kolme tulokulmaa italialaiseen varhaisbarokin laulumusiikkiin. 4. Laulajan musiikinhistoriaa ja -teoriaa -- 5. Laulajan esittämiskäytäntöä: esittäjä kirjoitetun ja kirjoittamattoman rajalla -- 6. Puhuminen ja laulaen puhuminen. III. Kuuntelen, puhun ja laulan: laulajan kehollistunut sprezzaturan kokemus. 7. Kuuntelen laulamista -- 8. Työstän musiikkia puhuen -- 9. Elävä puhumiseni muuttuu laulamiseksi. IV. Lopuksi. 10. Päätelmiä -- 11. Ymmärrettävyydestä, luettavuudesta ja luotettavuudesta -- 12. Aloitelmia.
*60014$aMonteverdi, Claudio.$tL’Orfeo,$nSV318.
*648 7$a1500-luku$2yso/fin
*648 7$a1600-luku$2yso/fin
*650 7$alaulumusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p769
*650 7$alaulaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2428
*650 7$alaulajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2352
*650 7$ataidemusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18434
*650 7$abarokki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15757
*650 7$aresitatiivit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25250
*650 7$apuhe (puhuminen)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2492
*650 7$apuhelaulu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2427
*650 7$afenomenologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2977
*650 7$aesityskäytäntö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23198
*650 7$aesittäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p562
*650 7$aautoetnografia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25194
*650 7$akokeminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3210
*651 7$aItalia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105111
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*830 0$aActa musicologica fennica,$x0587-2448 ;$v29.
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Tutkimuksen kohteena on italialaisen varhaisbarokin laulaen puhumisen (recitar cantando) tai resitatiivien laulamisen kokemus, jota lähestytään autoetnografisen, tutkijan omaan, yksittäiseen laulajan ja pedagogin kokemukseen perustuvan tutkimisen ja kirjoittamisen kautta. Tarkastelun keskiössä on Claudio Monteverdin Orfeo-oopperan (1607) Messaggieran lyhyehkö osuus ja erityisesti Messaggieran kuvaus Euridicen kuolemaan johtaneista tapahtumista. Tutkimus rakentuu italialaisen varhaisbarokin musiikin ja sen esittämisen käytännön tarkasteluille, joiden lähtökohtina ovat laulajaa ympäröivä, jaettavissa oleva musiikillinen todellisuus ja laulamisen kehollistunut kokemus.

Niteen tunnusTilaEräpäiväKirjastoHylly
1587107260Saatavana Helsingin Konservatorion kirjastoYksinlaulut : Kirjat 78.3 Jär